Rabu, 19 November 2008

Ketua Hakim diberi 7 hari letak jawatan - Pengerusi DAP

Parlimen, 19 November - Pengerusi DAP Karpal Singh meminta Ketua Hakim Negara Tan Sri Zaki Tun Azmi meletakkan jawatan dalam masa tujuh hari ekoran kenyataan Zaki mengenai rasuah di kalangan kakitangan mahkamah semasa beliau menjadi peguam pada 1987.

Menurutnya, Zaki jangan menafikan bahawa beliau telah mengeluarkan perkataan yang dilaporkan dalam the New Straits Times pada 8 November kerana ada rakaman audio mengenai apa yang beliau katakan di Kuching, sehari sebelum itu.

Ahli Parlimen Bukit Gelugor itu berkata penjelasan oleh Zaki mengenai kenyataan itu, yang dilaporkan dalam akhbar yang sama pada 9 November, tidak mengandungi kebenaran tersebut.

Zaki dilaporkan berkata bahawa, beliau mengambil enam bulan untuk menjadi baik, rasuah setiap individu untuk diterima baik.

"Beliau dengan itu, bukanlah seorang yang layak dan yang sesuai untuk memegang jawatan tertinggi dalam badan kehakiman," kata Karpal Singh kepada pemberita di lobi Parlimen hari semalam.

Karpal berkata jika Zaki tidak meletak jawatan dalam masa tujuh hari, beliau akan membentangkan satu usul terhadapnya di bawah Artikel 127 Perlembagaan Persekutuan.

Artikel itu menyebut: "Perilaku seseorang hakim Mahkamah Persekutuan, Mahkamah Rayuan atau Mahkamah Tinggi janganlah dibincangkan sama ada di Parlimen kecuali mengenai usul substantif di mana notis diberikan tidak kurang daripada suku keseluruhan bilangan anggota Dewan itu, dan tidak dibincangkan di Dewan Undangan mana-mana negeri". - Bernama dan Malaysiakini

Tiada ulasan: