Isnin, 15 Disember 2008

Sudah 8 jam pengayuh ditahan

oleh Syukree Hussaih

Selayang, 15 Disember - Sehingga pukul 2.00 pagi tadi, sudah lebih lapan jam peserta 'Rakyat Pengayuh Perubahan' ditahan di Balai Polis Rawang di sini.

Walaupun hujan dan kehadiran lebih 100 anggota FRU, mereka yang memprotes penahanan tersebut terus berdemostrasi depan balai polis berkenaan.

Pihak FRU yang hanya sempat memberi dua kali amaran bersurai tidak dapat membuat amaran terakhir kerana Ahli Parlimen Selayang William Leong memberi tekanan cukup hebat.

Sehingga berita ini ditulis, William masih lagi berada di balai bagi mendesak semua tahanan dibebaskan tanpa syarat.

Turut hadir Ahli Parlimen Batu Tian Chua dan Ahli Parlimen Kapar Manikavasagam bagi memberi semangat kepada semua tahanan dan mereka yang hadir untuk membantah.

[Berita terdahulu]

Tahan pengayuh, 300 demo depan balai polis Rawang

Lebih 300 orang berkumpul di depan balai polis Rawang di sini bagi memberi sokongan kepada lebih 70 orang peserta berbasikal ajuran Jaringan Rakyat Tertindas (Jerit) sejak 8.00 malam tadi.

Sehingga jam 9.15 malam, demostrasi bantahan diteruskan dengan berbagai slogan seperti 'Bebaskan Tahanan', 'Reformasi' dan 'Makkal Sakti'.

Peserta 'Rakyat Pengayuh Perubahan' yang berbasikal daripada Utara tanah air sejak seminggu lalu, ditahan oleh pihak polis ketika tiba di Rawang pada jam 5.00 petang.

Ketika ini kesemua peserta sedang disoal siasat oleh pihak polis dan belum tahu bila mereka akan dibebaskan.

Turut bersama tahanan Adun Rawang, Gan Pei Nei.

Beberapa Ahli PBT Rawang turut hadir memberi sokongan.

[Berita akan dikemaskini]

Tiada ulasan: