Khamis, 27 November 2008

Kongres PKR: 2,000 pewakilan 'berkampung' di Shah Alam

oleh Muhamad Hussain

Shah Alam, 27 November - Kongres Nasional PKR bakal menyaksikan perwakilan dari 110 Bahagian mewakili seluruh pelusuk negara.

Menurut Setiausaha Agung PKR, Sallehudin Hashim, dianggarkan lebih 2,000 perwakilan akan berkumpul di Stadium Malawati di sini dari 28 hingga 30 November ini.

"Secara tidak langsung kongres kelima parti ini akan menjadi perhimpunan kongres terbesar pernah dianjurkan," katanya.

Kata Sallehudin lagi, semua perancangan dan persediaan sudah dimulakan sejak 10 hari lalu dan persediaan yang dilakukan adalh untuk memastikan Kongres kali ini lebih tersusun dan juga meriah.

Beliau menambah bahawa kakitangan parti di sekreteriat untuk kerja-kerja biasa sudah mencukupi tetapi apabila ada programk seperti kongres dan sebagainya maka khidmat kakitangan parti di peringkat negeri-negeri juga turut diperlukan.

Jelasnya, terdapat 13 orang setiausaha kerja yang bergaji iaitu wakil pusat di pejabat negeri dan mereka akan ke Kuala Lumpur mulai 24 November lalu untuk membantu kerja-kerja yang berkaitan.

“Tahun ini persediaan lebih ketara berbanding sebelum ini, dan ia dibuat secara lebih meriah.

"Tidak semestinya perhmpunan kali ini terlalu besar tetapi lebih meriah kerana kita telah dipesan oleh Kerajaan Selangor supaya menyewa Stadium Melawati.

"Dulu tidak boleh, bukan sahaja untuk anjurkannya dewan kerajaan, malah dewan bukan kerajaan pun orang tidak berani nak sewakan.

"Jadi kita bakal buat di Satdium Melawati yang boleh memuatkan seramai 12,000 orang,” tambah beliau lagi.

Sallehudin menjangka lebih 10,000 termasuk pemerhati dan pihak media akan menghadir kongres nasional parti untuk kali ini.

Beliau berkata Kerajaan Selangor juga akan menganjurkan satu Karnival Rakyat Selangor di tapak berasingan tetapi berdekatan stadium tertutup berkenaan.

Sehubungan itu, katany,a rakyat dan khususnya warga Selangor akan turut memeriahkan karnival dan juga kongres yang bakal diadakan.

“Di samping itu program kita ni tahun ini kita mahu tekankan dan menerangkan apa yang telah dan akan kita buat memandangkan kita sudah jadi kerajaan negeri.

"Kalau dulu kita tidak habis-habis merungut sebab kita pembangkang tetapi sekarang ini kita mahu tekankan apa yang bakal kita buat sebagai kerajaan,” ujarnya lagi.

Menurutnya lagi, keperluan logistik tempat tinggal dan sebagainya walaubagaimanpun mesti dibiayai oleh peserta sendiri.

Beliau menambah pihak sekretariat jawatankuasa pengelola kongres juga akan cuba mengusahakan untuk menyediakan makanan kepada perwakilan yang hadir tetapi walaubagaimanapun beliau mengakui ia mungkin rumit sikit untuk dilakukan.

Beliau yang dilantik mengantikan Menteri Besar Selangor sebagai Setiausaha Agung, bagaimanapun merasakan bahawa soal keselamatan adalah tidak begitu runcing kecuali ada pihak yang membuat kacau.

“Tapi saya yakin kerajaan Selangor sebagai yang kerajaan kita kuasai ini, banyak memberikan kerjasama dan diyakini polis negeri juga akan memberi kerjasama.
"Jadi masalah keselamatan ini bukannya perkara yang rumit. Saya yakin Insya-Allah,” tambahnya lagi. - Watan

Tiada ulasan: